De een wil naar de grote stad, de ander in het dorp blijven wonen. Een slaapkamer op zolder is een vereiste of een glijbaan in de tuin. Een huis kopen en het kroost tevreden houden, is een behoorlijke opgave. Makelaar Geert Klaver uit Schagen draait daarom de rollen om. In ’Kinderen kopen een huis’ gaat hij samen met Leonie ter Braak op huizenjacht.
Of hij zelf een huis zou laten kopen door zijn dochter Pluk (6)? „Nou nee, maar ik zou haar wel met een gerust hart een tekening van onze nieuwe woning laten maken”, lacht de makelaar die eerder furore maakte met creatieve filmpjes. In het nieuwe SBS6-programma ’Kinderen kopen een huis’ leggen ouders die dolgraag willen verhuizen, maar hun kinderen niet, het lot in de handen van de flamboyante Geert Klaver en presentatrice Leonie ter Braak.
Overspannen
„Het is echt handig dat Leonie erbij is. Kinderen zijn de opdrachtgever. Zij kunnen niet altijd de consequenties van een aankoop overzien.” Als voorbeeld noemt de makelaar een vader die na een jarenlange huizenjacht hem verzuchtend het vertrouwen gaf met de woorden ’Als het jou lukt…’.
„In de overspannen huizenmarkt is het ook echt zoeken. Ik ga werkelijk kriskras het land door.” Een ongelooflijk gave kans, noemt hij deze deelname aan het programma. „Een apart hoofdstuk in mijn boek. De logica van een kind is om te omarmen, een feestje. Als een kind tijdens een biedstrijd, ja zo gaat het tegenwoordig, wordt overboden en bang is al het geld kwijt te zijn, vind ik dat ontroerend. Ik vind het ook fascinerend om te zien hoe ze met spanning omgaan.”
„Ik voel me ook erg verantwoordelijk. Een kind biedt zo een tonnetje meer. Leonie en ik proberen ze zoveel mogelijk te helpen in het realistische, zodat we achteraf op een rationeel goede deal kunnen terugkijken.”
Bijna CNN-waardig, dit is nog nooit gebeurd
Teleurstelling
De prioriteit lag de afgelopen periode bij het maken van dit programma. Daarnaast is Klaver onder andere ook bekend van de beroemde ’Donderdag Drone Dag’-filmpjes waarin hij op geheel eigen wijze zijn ei kwijt kan. „Natuurlijk kan er ook teleurstelling bij komen kijken. Eigenlijk ben ik als makelaar ook een verwachtingsmanager. Ik heb de kinderen proberen te prikkelen in hun fantasie en onbevangenheid. Ouders denken vaak na voor de kinderen, nu moeten ze dat ineens helemaal zelf doen.’’
Spanning
„Ik denk dat het programma makkelijk wegkijkt. Je wil gewoon weten hoe het afloopt. Er zit humor in en een beetje gekkigheid. Maar juist door die kinderen is het naar mijn idee bijzondere televisie. Het is bijna CNN-waardig: dit gebeurt nergens in de wereld, dat kinderen een huis kopen. In elke aflevering komt een nieuw gezin in beeld. De ouders wachten telkens in spanning af totdat er een handtekening onder het koopcontract staat. Pas na deze laatste stap krijgen de ouders het huis te zien.”